basisschool houten nl 2011-2013

nieuwbouw basisschool bogerman houten exterieur primary school exterior | architektenburo groenesteijn architects
nieuwbouw basisschool bogerman houten exterieur primary school exterior | architektenburo groenesteijn architects
nieuwbouw basisschool bogerman houten interieur klaslokaal primary school interior classroom | architektenburo groenesteijn architects
nieuwbouw basisschool bogerman houten interieur gang primary school interior hallway | architektenburo groenesteijn architects
nieuwbouw basisschool bogerman houten exterieur primary school exterior | architektenburo groenesteijn architects

De Bogermanschool is verplaatst vanuit het bestaande ‘oude dorp’ in Houten naar een andere plek. Het nieuwe gebouw ligt op de grens van een historisch boerderijenlint en een nieuwbouwwijkje, de Weteringhoek. De 14-klassige school markeert deze overgang door een oplopende daklijn, laag aan de zijde van de boerderijen en hoger richting centrum van de Weteringhoek.
Ook in de plattegrond is een soortgelijke benadering zichtbaar; de school verbreed zich richting centrum. Daarbij begeleid een getrapte gevelwand een bocht in een naastliggend fietspad.
De plattegrond is zo flexibel mogelijk gemaakt door tussen de lokalen en verkeersruimte een zone te maken die vele soorten gebruik mogelijk maakt. Ook in de toekomst is deze zone eenvoudig aanpasbaar aan eventueel wijzigende onderwijsinzichten. Nu zijn er (computer)werkplekken in deze zone gemaakt voor de boven- en middenbouw en speelplekken bij de onderbouw. Alle installaties zijn ook in deze zones geconcentreerd waardoor in de lokalen geen verlaagde plafonds nodig zijn.
In de school zijn veel duurzaamheidmaatregelen (o.a. WKO en 195 zonnepanelen) opgenomen en voldoet deze aan klasse B van ‘het frisse scholen concept’. Daarnaast is de school binnen budget en volgens planning, 20 maanden na de start van het ontwerp, opgeleverd.

New built primary school on a location between a row of old farms and the new ‘Weteringhoek’ district. The ascending roofline marks this urban transition.
The plans opt for a maximal flexibility, with a special zone between the classrooms and hallway. This zone can be used in several ways and can be changed easily when required by future developments. All mayor installations are also made is this special zone. The school has an up-to-date level of sustainability measures.

fotografie: Christiaan de Bruijne, Koog a/d Zaan
GLSA, groenesteijn luijk samenwerkende architecten

This entry was posted in non-residential. Bookmark the permalink. Comments are closed, but you can leave a trackback: Trackback URL.